Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях?

Проспект Перемоги – одна з найдовших вулиць Києва. У заторі тут можна нудьгувати довго. Втомлені пасажири втуплюються поглядами у смартфони, або ж у вікна маршрутки та розглядають кольорові білборди.

Тут і там – їжа, концерти, айфони, і звичайно, обличчя політиків. Політичні білборди завжди можна побачити у містах та містечках, на великих магістралях, автошляхах. Поки що столиця ними не переповнена, але вже зовсім скоро побачимо гасла до чергових виборів.

Зовнішня реклама – задоволення не з дешевих, а в “золотий” період – безбожно дороге. Це не заважає політикам скуповувати тисячі рекламних площин.“Український інтерес” розібрався, скільки коштує “пропіаритись” в столиці.

Демонтувати не можна залишити

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image  on https://kyivtime.co.ua

Засилля реклами погіршує зовнішній вигляд міста, тому минулого року міський голова Кличко пообіцяв, що вже цієї весни у Києві демонтують половину банерів. Для цього спеціальна робоча група напрацювала правила розміщення реклами. Вони набули чинності рівно рік тому – 18 травня.

Місто поділили на 5 зон. На нульовій (перехрестя, транспортні розв’язки) зовнішню рекламу заборонили. У першій зоні дозволили невеликі рекламні площини, такі як сітілайти, у другій – більші (скроли), а у третю та четверту потрапили найбільші конструкції – білборди. Також встановили мінімальну відстань між рекламою. В радіусі десяти метрів від зупинок та пішоходних переходів, а також у парках, скверах, зовнішньої реклами бути не може – це гарантує безпеку і комфорт пішоходів.

Про те, скільки банерів вдалося прибрати за рік, “Українському інтересу” розповів начальник управління з питань реклами у КМДА Олександр Смирнов.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image smirnov-20180516.zzFt0_ on https://kyivtime.co.ua

“Раніше у столиці було 12 тисяч рекламних конструкцій. Їх уже скоротили на 5 тисяч. А до кінця року плануємо, що залишиться всього 4400 площин. Якщо досягнемо цієї цифри, то наступного року кількість реклами не скорочуватимемо. Адже не можна постійно робити для бізнесу нові правила: це відлякує інвесторів.

Далеко не всі ті конструкції, які не відповідають новій схемі розміщення реклами, можна демонтувати. Для прикладу: сьогодні діє один закон, і на рекламу видали дозволи, які тривають 5 років. А завтра виходить новий, і ці дозволи забрати не можуть. Але бізнес-асоціації, які об’єднують власників рекламних засобів, розуміють нові правила та планують вже зараз переносити рекламу в дозволені місця.

Звісно, реклама приносить гроші в міський бюджет. З кожного білборда – близько півтори тисячі гривень щомісячно. Але ми точно розуміємо, що через надмірну кількість реклами місто має непривабливий вигляд. Не все вимірюється грошима. Наприклад, якщо поставити 50 МАФів, місто буде заробляти, але втрачатиме свою привабливість. Ми отримаємо менше доходу з туристів. Здається, що місто втрачає від демонтажу, але насправді воно тільки виграє”, – говорить Смирнов.

Дороге задоволення

Найбільше на зовнішній рекламі заробляють США й Китай – по 5-6 мільярдів доларів на рік. За словами Сергія Смоляра, експерта із зовнішньої реклами, на білбордах та сітілайтах Україна максимально заробляла 220-250 мільйонів доларів на рік. Експерт стверджує, що загалом в країні близько 90 тисяч рекламних площин. У Великобританії практично стільки ж реклами, проте вона приносить у п’ять разів більше коштів. Отже, в Україні вкрай дешева реклама.

Щороку зовнішньої реклами більшає. Згідно з останньою доповіддю Всеукраїнської рекламної коаліції, у 2018 банерів побільшає на чверть через проведення Ліги Чемпіонів з футболу. То скільки ж коштує розмістити зовнішню рекламу?

На сайті моніторингового центру Doors є список середніх цін на банери в Україні по містам.

Рекламний щит, або білборд – напопулярніша форма зовнішньої реклами, здебільшого – розміром 3×6 метрів. У столиці його оренда коштує майже 10 тисяч гривень на місяць, у містах-мільйонниках – 4-6 тисяч. Розмістити рекламу на білборді у маленькому місті коштує щонайменше 2 тисячі гривень. Зазвичай їх розташовують уздовж великих транспортних магістралей.

Величезні білборди розміром 5×12 коштують близько 18 тисяч гривень на місяць. А за таку ж рекламу в центрі замовник може викласти до 25 тисяч гривень.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 210803_Kyev_Bazhana_pr.___Gryshka_ul._pered_McDonald_s_st._m.__Poznyaky__yz_tsentra_levyj_byllbord_A-e1526568868222 on https://kyivtime.co.ua

Існують також сітілайти. Ця конструкція має внутрішнє освітлення і зазвичай за розміром невелика – 1,2х1,8 метрів. У Києві вони коштують близько 7 тисяч гривень, в інших містах – 1-3 тисячі. Сітілайти здебільшого орієнтовані на пішоходів, адже перебувають на рівні людського ока.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 2.jpg_21477_p0-e1526569162717 on https://kyivtime.co.ua

У великих містах також є скролли, на яких почергово змінюється реклама. Їхня оренда у столиці найдорожча – близько 10,5 тисяч гривень. В інших містах ціни починаються від 3,5 тисяч гривень.

Протягом кількох років зовнішня реклама здорожчала ледь не удвічі: за даними Doors, раніше у столиці білборди коштували 5 тисяч, сітілайти – до 3, а скролли – майже 6.

Скільки на білборди витрачають політики

Поки що політичний – кожен п’ятий білборд, але експерти очікують, що вже у вересні претенденти на владу піаритимуться на кожному третьому. За статистикою, перед виборами на кожні десять площин із політичною агітацією – сім.

Крокуючи столицею звичним маршрутом, за день можна нарахувати в середньому близько 70 площин із політичним піаром. За кошти, витрачені на цю рекламу, можна придбати 20 тонн гречки або кілька вагонів хліба.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image  on https://kyivtime.co.ua

Пересічний українець не може просто так дізнатися, скільки рекламних площин придбав політик, якщо тільки інформація не з’явиться у ЗМІ, або він сам не розкаже про це.

Експерт із зовнішньої реклами Артем Біденко повідомляв, що за минулих парламентських виборів “Батьківщина” придбала по Україні не менше 5 тисяч площин, “Народний фронт” – 3,5 тисячі. “Блок Петра Порошенка, Радикальна партія, Громадянська позиція – всі розмістили від 800 до 1600 площин”, – писав він.

Звісно, порахувати, скільки яка партія витратила на рекламу, дуже складно, адже невідома точна кількість орендованих білбордів, сітілайтів та скроллів. І це при тому, що у регіонах та столиці ціна різна. Якщо взяти за середню ціну, скажімо, 8 тисяч, виходить, що “Батьківщині” її реклама обійшлась у 40 мільйонів гривень, а Народному фронту – у 28. Інші ж витратили по десять мільйонів.

У Комітеті виборців називають навіть більші цифри. З вересня 2016 по вересень 2017 Народний фронт витратив 33 мільйони гривень на зовнішню рекламу. Найбільше грошей пустили на борди також “Радикальна партія Олега Ляшка” (19 мільйонів) і “Самопоміч” (39 мільйонів). Загалом за цей період партії витратили майже півмільярда гривень на рекламу. З них 407 мільйонів – це наші з вами податки, адже ці кошти на політичну рекламу були сплачені з держбюджету.

Які нові обличчя активно піариться на бордах?

Столиця наразі рясніє білбордами учасника АТО Тараса Костанчука. У ЗМІ він фігурує як доброволець батальйону “Донбас” – командир штурмової групи. У 2014 Костанчук створив громадську організацію “Військово-патріотичне громадське об’єднання учасників АТО “Справедливість” та став її керівником.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 80cc49a-30772088-1484452354992598-1985154379-o on https://kyivtime.co.ua

“Було б у мене реально багато грошей, я б бордами всю Україну завісив. Але я розумію, що я цього зробити не можу, тому б’ю по болючому: хто захопить столицю, той захопить владу, – розповів він “Економічній правді”. “Все, що я роблю, роблю за свої кошти. Я все життя заробляю гроші. У мене є фірма з інтелектуальної власності на колишній дружині”.

Ще один приклад: білборди нардепа Віктора Чумака. З плакатів він розповідає про владу олігархів, яка розкрадає країну. За словами самого політика, його обличчя прикрашає 77 білбордів у столиці.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image screenshot_4.BNfJO_-e1526645842393 on https://kyivtime.co.ua

Виходячи з середньої вартості оренди білборда в Києві у 10 тисяч гривень, то це обійшлося Чумаку майже в 770 тисяч гривень. А у декларації депутата йдеться, що за минулий рік він заробив всього 650 тисяч гривень.

“Замовник не я, а громадський рух “Хвиля”. Гроші взяли за рахунок внесків учасників громадського руху. Я лише дав згоду на розміщення свого обличчя”, – сказав нардеп. До речі, керівник “Хвилі” – Віктор Чумак.

Вільних місць…немає?

“Український інтерес” на практиці дізнався, де і за скільки можна замовити рекламу у столиці. Ми зателефонували в одну з фірм, яка займається рекламними площинами. Сказали, що ми стартап та плануємо орендувати 70 білбордів. Зовсім скоро на електронну пошту надійшла підбірка з вільних рекламних площин. На ній була зображена карта, фото площини та її вартість. В іншій фірмі прайс так і не вислали, не отримавши чіткої відповіді про конткретну діяльність нашої придуманої компанії.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image Snymok-3 on https://kyivtime.co.ua

Перша фірма має майже 42 тисячі площин. Лише у Києві їх 11 тисяч. І це при тому, що у КМДА “Українському інтересу” розповідали лише про сім тисяч одиниць зовнішньої реклами.

На червень більшість їх у столиці вже зайняті або зарезервовані. Вільними для розміщення лишились білборди поблизу метро “Харківська”, “Святошин”, “Чернігівська”. Рекламу можна придбати на вулицях Академіка Заболотного, Бажана, Кіквідзе, Миколайчука, Ватутіна, на проспекті Бандери, Деміївській площі, на Кільцевій дорозі та Дніпровській набережній.

Деякі площини замовники проплатили уже на серпень: поблизу “Харківської” та “Почайни”, Броварського проспекту, на вулиці Шухевича й на Троєщині. Майже всі вони розміщені так, що їх видно, коли їдеш до центра з околиць міста. Найдорожчими виявились саме ці борди, а також на Залізничному шосе  – до 15,6 тисяч гривень. Найдешевші – біля метро “Лісова”, “Чернігівська” (за 5 тисяч). Аби їх побачити, людина повинна рухатися з центру Києва на виїзд.

В компанії також повідомили, що окремо треба сплатити за друк самих плакатів – ще 350 гривень.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 2_1 on https://kyivtime.co.ua

Точною інформацією про те, хто і скільки рекламних площин придбав, володіють у дослідницькій фірмі зовнішньої реклами DOORS Consulting. Представник компанії Ярослав Тодоренко пояснив “Українському інтересу”, що компанія також проводить дослідження по українських містах та вираховує, на яких площинах ефективніше розміщати рекламу.

“Зазвичай нашими послугами користуються, аби спланувати розміщення власної реклами. Ми надаємо інструментарій, а кожна структура його може використовувати по-різному. Немає жодних обмежень, можна аналізувати весь ринок: конкурентів, своїх клієнтів”.

Однак всі послуги компанії виключно платні. Якщо людина хоче дізнатись, скільки політик закупив реклами і де саме, їй доведеться скласти запит і викласти певну суму. Пан Ярослав відмовився називати навіть приблизну цифру. В теорії, діяльність компанії може бути дуже корисною для журналістських розслідувань. Однак, за його словами, послугами компанії раніше ніколи не користувались ані журналісти, ані держава.

Окрім цього, представник компанії відмовився надавати будь-які коментарі щодо розміщення реклами… принаймні, безкоштовно. Не розкривають не лише інформацію щодо політичної реклами, а також і загальну: тенденції в зовнішній рекламі, найпопулярніші локації у столиці. Це викликає певний подив, адже раніше директор компанії DOORS Consulting активно співпрацював зі ЗМІ. Він аналізував проблеми та перспективи галузі, відкрито повідомляв кошти, які політики витрачають на рекламу. Але політика компанії змінилась.

Експерт із зовнішньої реклами – оксиморон?

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 719d3616a52720d32b112691cc78cfcb on https://kyivtime.co.ua

Начальник управління з питань реклами у КМДА Олександр Смирнов також відмовився коментувати, скільки рекламних площин закуповують політики. Управління не моніторить рекламу, власниками якої є юридичні особи. “Закон забороняє нам втручатись у те, які сюжети розміщують орендатори конструкцій. І жодного разу ми не стикались із випадком, щоб власниками рекламних площин були самі політики”, – пояснює він.

Лише зачувши словосполучення “політична реклама”, експерти накивають п’ятами, або посилаються на власну некомпетентність. У кращому випадку, спеціалісти дають контакти один одного. Так ми натрапили на сторінку у Facebook Максима Чаленка – виконавчого директора “Асоціації зовнішньої реклами Києва”.

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 5ad71403ea7c1-0001-2e859dce-57c95e3c-aa41-647118c3_1200_watermark-e1526567427714 on https://kyivtime.co.ua

Пан Чаленко почав розпитувати, звідки його знайшли, та нервуватися (наскільки можна нервуватися в листуванні). Хоча й від коментаря не відмовлявся. Діалог завершився його фразою “Зателефонуйте мені! Це СБУ”. Після нетривалих маніпуляцій “гуглом” ми дізнались, що Чаленка (“головного рекламіста столиці”, як його називають у ЗМІ), затримали на спробі дати хабаря. Ця ситуація красномовно характеризує стан галузі в Україні.

Хто має білборди – має Україну?

Скільки політики платять за рекламу на столичних вулицях? - image 945700 on https://kyivtime.co.ua

Закупивши білбордів, стати відомим легко, а от якою буде така популярність – це вже питання. Нав’язливість може перекреслити увесь прогрес політика. Той самий Думчев на минулих президентських виборах мав кожну третю рекламу площину, і лише за тигра на бордах виклав 20 мільйонів. Під час виборів він не економив ні на чому, але за підсумками лишився аутсайдером.

У 2012 році партія Наталії Королевської “Україна – вперед!” також витратила шалені гроші на рекламу, але набрала близько 2% голосів. Тому скільки реклами не купуй, на щастя, усе залежить від того, хто на ній зображений.

Ганна Пєшкова, “Український інтерес”

  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    7
    Shares


ПРИЄДНУЙТЕСЯ!
Наш Фейсбук: facebook.com/kyivtime.in.ua
Наш Телеграм: t.me/kyivtime_co_ua
Наш Твіттер: twitter.com/kyivtime

За темою:

Leave a Comment