Безплатний міський транспорт: чому Естонії вдалося?

Таллінн у 2013 році став першою європейською столицею, жителі якої не платять за проїзд у громадському транспорті. Тепер ця практика пошириться на всі естонські міста.

Безплатний міський транспорт: чому Естонії вдалося? - image tallinn on https://kyivtime.co.ua

Процес переходу на безоплатне функціонування громадського транспорту в Таллінні почався навесні 2012 року, коли більшість жителів столиці підтримала на міському референдумі пропозицію мера міста Едгара Савісаара. Цьому передувала аналітична робота з підрахунку всіх переваг і недоліків такого рішення. За висновками експертів, безплатний громадський транспорт дав би змогу малозабезпеченим жителям активніше брати участь у ринку праці, знизити транспортну завантаженість центру міста на 15% і збільшити кількість платників податків, оскільки багатьом талліннцям довелося б отримати постійну реєстрацію.

Витрати на підтримку громадського транспорту в столиці Естонії складають близько €53 млн на рік, а доходи від оплати проїзду пасажирами сягали не більше €12 млн. Решту фінансував бюджет міста.

Офіційно громадський транспорт Талліна став безплатним для жителів столиці з початку 2013 року. Для популяризації реформи міська влада випустила плакати зі слоганом: “Зареєструйся у Таллінні!” Жителі міста стали безкоштовно їздити на автобусах, тролейбусах, трамваях і приміських електричках, пред’являючи єдиний проїзний. Вартість – €2 – сплачується під час замовлення чи оформлення. Замовити квиток можна через Інтернет, для цього треба вказати паспортні дані. Туристи ж та особи, які не зареєстровані у Таллінні, можуть цей квиток використовувати для оплати поїздок, щоправда, їм треба постійно його поповнювати.

З моменту проведення референдуму у березні 2012 року кількість зареєстрованих жителів Таллінна зросла на 16 тисяч осіб. За приблизними підрахунками міської влади, зростання кількості жителів столиці на тисячу осіб щорічно приносить до міського бюджету близько €1 млн. Тож адміністрація міста стверджує, що нововведення окупилося з лишком. Тепер 60% витрат на громадський транспорт субсидує влада Талліна, а 40% покривається коштом вартості паркувальних місць і місцевого податку.

Мер Едгар Савісаар зазначив, що вже у перший тиждень дії безкоштовного проїзду автоматичні датчики транспортних потоків зафіксували, що автомобільна активність в центрі міста знизилася на 7%, а заповненість громадського транспорту зросла на 11-12%. Люди частіше виїжджають в центр міста вихідними, щоб провести час у ресторанах і торгових центрах, витратити заощаджені завдяки безкоштовному проїзду гроші, адже за рік безплатний транспорт заощаджує жителю столиці середній місячний заробіток.

Нещодавно естонська столиця оцінила ефективність такого кроку за підсумками п’яти років роботи безплатного комунального транспорту.

“Місто не тільки покриває збитки, а й заробляє завдяки цьому, – каже керівник офісу ЄС у Таллінні Алан Алакула. – Таллінн заробив удвічі більше, ніж витратив на транспорт. І дуже тішить, що багато людей зареєструвалися у Таллінні задля можливості скористатися безплатним транспортом”.

При цьому розрахунок міської влади на малозабезпечених громадян не виправдався.

“Розраховували, що цією можливістю користуватимуться здебільшого люди з низькими доходами. Але й люди з досить високими заробітками віддають тепер перевагу громадському транспорту, адже це дає їм більше свободи в проведенні дозвілля у місті. Згідно з нашими дослідженнями, вони частіше ходять у кафе, кіно, ресторани – отже, виграє і місцевий малий бізнес. Місто ожило, а це відбивається і на доходах міського бюджету”.

Окрім цього, в Таллінні стало чистіше повітря, оскільки значно скоротилася кількість автотранспорту.

З огляду на вдалий експеримент у столиці, уряд розробляє план переведення усього міського транспорту країни на роботу за цією схемою. Таким чином, ще цього року проїзд на всьому естонському комунальному транспорті має стати безплатним.

Тим часом Київська міська державна адміністрація нарікає, що комунальний транспорт дотаційний і тому вартість проїзду треба підвищити вдвічі…

Іван Скринець

  • 14
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
    15
    Shares

ПРИЄДНУЙТЕСЯ!
Наш Ютьюб: youtube.com
Наш Фейсбук: facebook.com/kyivtime.in.ua
Наш Телеграм: t.me/kyivtime_co_ua
Наш Твіттер: twitter.com/kyivtime

За темою:

Leave a Comment